205: szerokość opony w mm 45 : profil opony (stosunek wysokości do szerokości przekroju H/S: 0,45) R : struktura: radialna 16 : średnica wewnętrzna w calach 83 : indeks nośności V : indeks prędkości
Definicje innego oznakowania: Reinf: “Reinforced” : opony posiadające wyższy indeks nośności w rozmiarze
Znak homologacji (hałas): Dyrektywa europejska 2001/43/WE 3 PMSF = 3 Peak Mountain Snow Flake = symbol 3 szczytów górskich z symbolem płatka śniegu Oznaczenie wskazujące dodatkowe osiągi dla opon M+S w warunkach zimowych. Logo GREEN X: symbol umieszczony za rozmiarem,który Michelin wprowadził do swych nowych gam, w celu identyfikacji „zielonych opon”.Green X oznacza opony o niskim oporzetoczenia, które także oferują wyjątkowy poziom osiągów pod względem przyczepności i przebiegów. Pewne oznaczenia dodatkowe (N, C, i K1) są obowiązkowe ze względu na rodzaj pojazdów, na których są montowane. Pojazdy te posiadają szczególną charakterystykę techniczną i jeśli nie będą wyposażone we właściwe opony, to auto nie będzie zachowywać się zgodnie z założeniami producenta. Z tego powodu jest wiele przypadków niezadowolenia klientów. Podobnie jest z oponami samonośnymi, na których producenci aut (Audi, BMW) wymagają oznaczania tej technologii w postaci skrótu „RSC” – Run-Flat System Component. Producenci ogumienia stosują własne oznaczenia tej technologii np.: „ZP” - Zero Pressure w Michelin. Używanie opon samonośnych w autach przystosowanych do tej technologii jest obowiązkowe, natomiast w pojazdach nieprzystosowanych zdecydowanie odradzane. Opony, które są dostarczane do pewnych producentów aut posiadają oznaczenie dodatkowe o charakterze technicznym, aby odróżnić je od opon standardowych. Opony te różnią się technicznie od opon standardowych. Przykładowo opona z oznaczeniem G1 posiada niewielkie różnice w wymiarach. Oznaczenie G1 nie jest przypisane do szczególnego producenta auta. Inne oznaczenia o charakterze opcjonalnym (jak: *, MO, AO) są wymagane przez producenta auta, aby wyróżnić opony dostarczane do konkretnej marki auta. Ponowne użycie opon z oznaczeniem dodatkowym zapewni optymalne osiągi auta.
|
|||
|
|||
|
|||
Powinno się odbywać:
Należy unikać długoterminowego składowania opon w stosach, z wyjątkiem przypadku, gdy są założone na obręcz i napompowane, a także nie dopuszczać do zgniecenia ich pod innymi przedmiotami. Ponadto nie należy składować opon w sąsiedztwie źródeł ognia lub żarzących się przedmiotów, jak również w pobliżu wszelkich urządzeń mogących wytwarzać iskry lub wyładowania elektryczne (ładowarki akumulatorów). Podczas obsługi opon zalecane jest stosowanie rękawic ochronnych. |
|||
Usługi montażu, demontażu, pompowania oraz wyważania opon powinny być wykonywane z wykorzystaniem odpowiedniego sprzętu i powierzone wykwalifikowanemu personelowi, który jest w szczególności zobowiązany do:
|
|||
ZUŻYCIE NIESYMETRYCZNE OBJAWY: Nieprawidłowe zużycie na jednym z brzegów bieżnika z zadziorami gumy widocznymi na krawędziach wzdłużnych. ZUŻYCIE ŚRODKOWEJ CZĘŚCI BIEŻNIKA OBJAWY: Większe zużycie na środku bieżnika niż na barkach opony. ZUŻYCIE BARKóW OPONY OBJAWY: Większe zużycie na barkach niż na środku bieżnika NIETYPOWE ZUŻYCIE OBJAWY: miejscowe faliste, strefowe i schodkowe zużycie opon ODERWANIE SIĘ CZOŁA BIEŻNIKA OBJAWY: oderwanie się całości lub części bieżnika. ODKSZTAŁCENIA OBJAWY: miejscowe wybrzuszenia, pręga lub bąble ze śladami po SKUTKI JAZDY ZE ZBYT NISKIM CIŚNIENIEM W OPONACH Jazda ze zbyt niskim ciśnieniem oznacza nadmierne uginanie się
Opona z objawami zużycia marmurkowego nie nadaje się w żadnym wypadku do naprawy i dalszego użytkowania.
|